Telefon: 31 73 02 80 | E-mail: ​cl@christina-lynge.dk

fb insta-hvid

En spiseforstyrrelse handler om...

Problematiske følelser

Ofte forbundet med negative følelser omkring krop, mad og selvfølelse. Flere har angst, depression eller personlighedsforstyrrelser.​​

Spisning som et redskab

I et forsøg på at dæmpe, kontrollere eller fjerne ubehagelige følelser bruger man maden som redskab til undgå at mærke sig selv.

Spisning som et fix

Det er blot en måde at få en pause fra tankerne på eller lægge låg på følelserne. Du kunne ligeså godt have drukket alkohol eller taget en pille.

Overvægt

Da overvægten er det synlige tegn på overspisning, så kommer fokus ofte til at være på den i stedet for de oprindelige problemer.

Hvad kan du gøre?

Ofte forbundet med negative følelser omkring krop, mad og selvfølelse. Flere har angst, depression eller personlighedsforstyrrelser.

Man kan behandles for BED/overspisning og tabe i vægt.

Det kræver en længerevarende intensiv indsats som fokuserer på:
​Følelseshåndtering

​Mindful spisning

Selvaccept

Mindful spisning

Svære emotioner (kedsomhed, ensomhed, nedtrykthed, frygt, vrede..)

Udfordrende tanker – selvkritik, bekymring, ”jeg fortjener det”, ”jeg kom til at spise noget jeg ikke måtte, så kan jeg lige så godt spise hele pakken”. 

Energitæthed i maden, kvalitet, portionsstørrelser, spisefrekvens, normal spisningsmodel

Slankekure

Ofte forbundet med negative følelser omkring krop, mad og selvfølelse. Flere har angst, depression eller personlighedsforstyrrelser. Overvægt bliver det synlige tegn på problemet. Derfor forsøger mange at tabe i vægt ved at gå på slankekure. Desværre kan det forværre problemet, da ubehaget stiger og behovet for maden stiger tilsvarende. Man giver op og tager på og føler sig uduelig. Dette forløb er ikke en slankekur i traditionel forstand, men du vil tabe dig.

Følelsesregulering

For at blive fri af spiseforstyrrelsen er det nødvendigt at du lærer at regulere dine følelser hensigtsmæssigt. 

Det gøres ved hjælpe af øvelser og terapi:
- ​Iagttage dine følelser
​- Skelne imellem følelser
- ​Forstå dine følelser
- ​Acceptere følelser
- ​Frigøre dig fra følelsen
​- Udvide dit repertoire af handlemuligheder

Kropsbevidsthed

Manglende kropsbevidsthed er ofte forbundet med spiseforstyrrelsen. Følelser opleves i kroppen, så hvis man undgår at mærke dem, så undgår man nok også at mærke kroppen generelt herunder sult-, og mæthedssignaler.


​Ved hjælp af mindfulness øvelser bliver du mere bevidst om din krop og øger din fornemmelse for kropssignalerNår du har mere bevidsthed om kroppens signaler, så kan du også bedre opfylde dine behov.

Kontrol

Men når behovet for kontrol bliver så dominerende, at det styrer dit liv, så oplever du at miste kontrollen.

​Det er det samme for BED, når du forsøger at kontrollere dine tanker og følelser med mad.

​Jeg hører ofte folk sige. ”Der er ingen der skal bestemme hvad jeg skal spise, det skal jeg nok selv afgøre” og så spiser de meget mere end hvad de egentlig synes er godt for dem. I forløbet undersøger vi bl.a. hvad din ubevidste modstand imod at spise normalt er

Hvad skal jeg spise?

Det kan være meget forvirrende at finde ud af, hvad man skal spise. Der er mange populære anvisninger på, hvad man skal spise, hvad man ikke skal spise, hvor meget og hvornår. 


​Er du én af dem, som har en masse regler for din egen kost? Start med normal mad – mekanisk spisning – og registrering af hvad du spiser. Når du er blevet mere bevidst om dine sult-/mæthedssignaler, så fortsætter du med intuitiv spisning.

Motion

Bevægelse er vigtig fordi den bidrager til:​

  • Øget velvære
  • ​Bedre søvn
  • ​Øget forbrænding
  • ​Kropsbevidsthed
  • ​Færre smerter
  • ​Regulering af sult og mæthed​

Samtaler

Der kan være oplevelser fra fortiden eller nuværende problemer, som presser sig på i dit liv.

Ubearbejdede traumatiske oplevelser eller nuværende konflikter kan spænde ben for din helingsproces. 

Derfor anbefaler vi at du får nogle individuelle samtaler med en psykolog.

Har du en spiseforstyrrelse?

Du kan tage testen her på siden eller du kan udfylde et udvidet spørgeskema og få en times online personlig feedback.

Kontakt mig og få mere at vide.

Kendetegn på spiseforstyrrelse/BED

Spiser mere end normalt i bestemte perioder og situationer. Føler, at du ikke kan stoppe med at spise. Du spiser nogle gange hurtigere end normalt. Uden at være sulten. Du bliver ubehagelig overmæt. Du væmmes ved dig selv og føler måske skyld, skam, selvforagt eller nedtrykthed. Nogle gange spiser du i smug. Det sker mindst 2 gange om ugen i en længere periode over 6 måneder. Du er overvægtig

Overvægt er IKKE en spiseforstyrrelse!

Meeen..... overvægt kan være starten på en spiseforstyrrelse.... Forsøg på slankekure. Føler sig mindre værd pga udseendet. Føler sig stresset eller deprimeret over vægten. Har mange tanker om krop og mad.Isolerer sig. Yoyo – spisning. Forsøg på kontrol af både vægt og tanker/følelser. Behov for at dæmpe negative følelser – her virker spisningen!

Andre årsager til overvægt

Man kan godt have problemer med overvægt selvom man ikke har BED, hvilket kan skyldes:

​dårlige spise- & motionsvaner
​lav forbrænding
​manglende motivation
​medicin eller handicap
​manglende fornemmelse af sult/mæthed
​fristende omgivelser
​og meget andet...

Stop overspisning

Online kursus

  • ​Sult- og mæthedsignaler
  • ​Nydelse og smag af maden
  • ​Problematiske følelser
  • ​Strategier til svære situationer
  • ​Meditation
  • ​Spisevaner og motion

Tanker

Når dine tanker om mad og vægt fylder de fleste af dine vågner timer kan det være et tegn på forstyrret spisning.

Søg hjælp til at...

Få et normalt forhold til dig selv og din mad.

​Psykolog Christina Villendrup Lynge

CVR: 27012515

​Telefon: 31 73 02 80

Følg mig på Instagram:

@overspisnings_psykologen

​Tilmeld dig den lukkede FB gruppe for dig der har eller har haft BED:

BED - Tvangsoverspisning